ادیم شغنانی، شاعر آزرده
نویسندگان
چکیده
ادیم شغنانی یکی از شاعران خوش ذوق تاجیکی است که براثر تعقیبات سال های سی ناگزیر به افغانستان مهاجرت کرد. اگرچه این دوری از وطن سبب شد که شاعر برای هم وطنان خود تاحدودی ناشناخته باشد، درپی نشر اثر دوجلدی اش باعنوان اشک حسرت که در سال ۲۰۰۰م در پاکستان به زیور طبع آراسته شد، زمینه های این آشنایی فراهم شد. این مقاله با اساس قرار دادن مقدمۀ کتاب مذکور، مطالب مختصری درخصوص زندگی شاعر و سبک شعری او بیان کرده است. ادیم از دوازده سالگی به سرودن شعر آغاز کرد و پس از مهاجرت به افغانستان بین اهل فضل آنجا شهرت یافت. از وی چهار کتاب شعر با عنوان های اشک حسرت، در دل غبار بدخشان، آهنگ عشق، و ادیم دو ساحل به یادگار مانده است. ادیم همچنین اثری به نثر باعنوان سرشک حسرت تألیف کرده است که مسائل عقیدتی اش را دربردارد. او به سبک کلاسیک و در قالب های غزل، قصیده، مخمس، مثنوی و... شعر سروده است و مضامین اشعارش نیز غالباً مسائل دینی و مذهبی، اجتماعی، پند و اندرز، وطن دوستی، عشق و عرفان و... است. او در سرودن غزل به بیدل و حافظ، در شعر عرفانی به جلال الدین بلخی و سنایی، و در ایجاد قصاید حکمی به ناصرخسرو نظر داشته است و اساساً می توان او را تعلیم یافته در مکتب معنوی ناصرخسرو دانست.
منابع مشابه
معارضهی شعری شاعر فلسطینی «ابراهیم طوقان» با «رَئُوبین» شاعر یهودی
پس از اعلامیهی بالفور که دولت انگلیس در آن، وعدهی تشکیل یک دولت یهودی در سرزمین فلسطین را داده بود، یهودیان به پیاده کردن نقشهی خود در این سرزمین پرداختند. از جمله اقدامات آنان در این زمینه، خرید زمین از اعراب و تشویق یهودیان جهان برای کوچ به سرزمین فلسطین بود. برخی از شاعران و متفکران عرب، این خطر را بهخوبی احساس میکردند. ابراهیم طوقان، شاعر مبارز فلسطینی، از جمله شاعرانی است که سهم بهسز...
متن کاملغالب شاعر ی توانا
بازوال پذیرفتن شکوه واقتدارامپراطوری بابری درهند وروبه کاهش نهادن حشمت وعظمت دولت صفویه درایران سبک هندی رواج واعتبار پیشین خودراازدست داد ودوران طلایی اش به سرآمد.آخرین گوینده ای که به این شیوه سخن گفت وباسرودهای رنگین خود عرصه ادب پایان دوره تیموریان رامزین نمود وآنازیکنواختی ملال انگیزمدیحه سرایان درباری بیرون آوردوتوانی تازه بخشیدشاعر تواناغالب دهلوی است.غالب با تسلطی که برملک سخن پ...
متن کاملزبان و واژگان شاعر
هر شعری، پیش و پس از سروده شدن، با زبان و واژهها سروکار دارد. فکر، تخیل و به طور کلی ماهیت هر شعری، در چارچوبِ نظام زبانی و دایرة واژگانی شاعر شکل میگیرد. به تدریج، سنتها و عادات، هر گروه از کلمات را در حوزة معنایی و سبکی خاص جای میدهد. شاعران بزرگ، همواره توانستهاند حدودِ عادات واژگانی را شکسته و خود روشهای تازهای را در این زمینه پدید آورند. معانی و مضامین گوناگون هر شاعری، با تعدادِ معین ...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
عنوان ژورنال:
رودکی ( پژوهش های زبانی و ادبی در آسیای مرکزی )جلد ۷، شماره ۱۰، صفحات ۱۳۹-۱۴۸
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023